Sims 4 Magisch Rijk Gids

Magisch Rijk is het 8e Game Pack van de Sims 4 en is op 10 september 2019 wereldwijd uitgebracht.

Verken een bovennatuurlijke wereld en leer toveren in De Sims 4 Magisch Rijk. Dit stadje ziet er misschien heel onschuldig uit, maar zodra het geheime portaal wordt ontgrendeld begint de ware magie. Drankjes, toverstaven en zelfs een zwevende wereld zullen je Sim betoveren, maar kijk uit voor spreuken met een averechts effect! Beheers de toverkunst, roep een totemdier op voor bescherming en ga volledig op in dit magische rijk.
 
BELANGRIJKSTE KENMERKEN
 
Ontdek de buurt. Er wacht een buitengewone wereld op je Sim en als je op het geheime portaal stuit, word je met de ene mystieke ontdekking na de andere geconfronteerd. Voer acties uit met totemdieren, spreek spreuken over Sims in de buurt uit en brouw drankjes voor vrienden en vijanden.
 
Leer het vak. Leer de klassieke werken, laat experts je Sim trainen en word een toverSim door een missie te voltooien. Verzamel en spreek spreuken uit om Sims te laten vechten, eten te maken of zelfs anderen in voorwerpen te veranderen. Maak drankjes om Sims verliefd te laten worden, ongewenste vloeken te verwijderen of voor eeuwig en altijd te leven!

Kies je totemdier. Een etherisch totemdier, of beschermer, zal je Sim helpen om de toverSim te worden die hij of zij is voorbestemd te zijn. Roep een draak, fee of een totemdier op dat het beste bij het karakter van je Sim past en geef het een creatieve naam.
 
Betoverende look. Ga helemaal op in de toverkunst met outfits die bij je Sim passen, zoals over-de-top kleding voor het roeren in de ketel en een wat subtielere look voor het uitspreken van nieuwe spreuken. Verzamel toverstaven en bezemstelen om de look helemaal af te maken, en richt dan ruimtes in met betoverende voorwerpen.


Onderwerpen

klik op de link om naar het onderwerp te gaan

Creëer een Sim (CAS)
- Doelen en Beloningseigenschappen
- Extra Eigenschappen (o.a. Bloedlijn)
- Kleding en accessoires
- Creëer een ToverSim

Speltoevoegingen
- Clubs
- Muziek

Doodsoorzaak
​- Dood door overbelading

Huishoudcollecties
- Magische artefacten
- Planten

ToverSim
- ToverSim worden
- Bijzonderheden van een ToverSim
- Talentpunten en ToverSim voordelen
​- ​Totembollen en Totemdieren

- Winkels in het Magisch Rijk
- De 3 wijzen
​- Spreukenboek
- Spreuken
- Vloeken
​- Alchemie (toverdranken)

- Duelleren​
- Toverbelading​​smeter

- Bezems
- Toverstaven

Bouwen/kopen
- Totaaloverzicht​

Toelichting op
- Ketels

Ingerichte ruimtes
4 ingerichte ruimtes

Weersomstandigheden
- in Glimmerbrook
- in het Magisch Rijk

Cheats Algemeen
Cheats per pakket


Creëer een Sim (CAS)

Doelen en Beloningseigenschappen

Magisch Rijk voegt 2 nieuwe doelen met 2 nieuwe beloningseigenschappen aan het spel toe.


Extra Eigenschappen

Daarnaast zijn er nog 6 extra eigenschappen die je op verschillende manieren kunt verdienen.
Lees meer over de geërfde eigenschap Bloedlijn bij Bijzonderheden van een toverSim.


Kleding en accessoires

Voor vrouwen (tiener tot oudere): 4 kapsels, 6 tops, 4 onderkant, 8 hele outfits, 2 paar schoenen, 9 accessoires, 1 schmink, 1 lippenstift, 1 eyeliner
Voor mannen (tiener tot oudere): 2 kapsels, 8 tops, 2 onderkant, 4 hele outfits, 3 paar schoenen, 2 accessoires


Creëer een ToverSim

Je kunt op verschillende manieren een toverSim creëren en 1 ervan is direct in CAS.
Als je een toverSim gaat maken in CAS kun je de Sim die standaard verschijnt hiervoor niet gebruiken.
Je kunt dus ook geen reeds gemaakte Sim uit je Bibliotheek of van de Galerie downloaden en alsnog in een toverSim veranderen in CAS (kan wel op een andere manier. Zie hiervoor het onderwerp ToverSim worden) .

In CAS moet je eerst een 2e Sim aanmaken door onderstaande opties te kiezen:
- een Sim toevoegen
- occulte Sim toevoegen
​- ToverSim toevoegen
Daarna kun je de 1e Sim verwijderen. ​Je toverSim kun je nu verder bewerken en kleden zoals je wilt. 

​Een toverSim is in CAS herkenbaar aan het toverboek boven de eigenschappen en deze Sim zal toverbewegingen maken tijdens het creëren. Ook heeft een toverSim een speciale Plumbob.


Speltoevoegingen

Clubs
Als je in het bezit bent van de Sims 4 uitbreiding 'Beleef het Samen' kun je gebruik maken van het clubsysteem. Er zijn met 'Magisch Rijk' een aantal nieuwe clubopties toegevoegd.

Bij Vereisten:
Eigenschap:

  • toverSim


Bij Clubactiviteiten:
Hobby's:

  • ketel gebruiken

Ondeugd en Plagerij:

  • Spreuken uitspreken

Muziek

Er zijn verschillende nieuwe muzieknummers toegevoegd aan reeds bestaande muziekstations.

Bij Alternatief:

  • Hungry Child door Hot Chip
  • Explorers door The Midnight
  • Whywhywhy door Misyerwives

Bij Griezelig:

  • Bevelsnork door Jame sIha

Bij Pop:

  • Sister door K.Flay
  • About Work The Dancefloor door Georgia

Doodsoorzaak

Dood door Overbelading kan gebeuren als een ToverSim magie gebruikt als de Toverbelading al erg hoog is. Toverbelading wordt opgebouwd door het gebruik van spreuken en het houden van duels. 

Zodra de Toverbelading gevaarlijk hoog is, krijgt je Sim een soort elektrische lading om zich heen die als waarschuwing dient om voorzichtig te zijn met magie.
Toch magie gebruiken terwijl je Sim overladen is, kan je Sim beschadigen door een Magische overbelading.
​Als je Sim geluk heeft krijgt hij/zij alleen een flinke elektrische schok en overleeft dit, maar blijft wel met een vrijwel lege energie en hygiëne achter en ook vaak met een vloek!

Het kan echter nog slechter aflopen, waardoor je Sim sterft en de eigenschap Dood door Magische Overbelading krijgt. Ze hebben dan een magische gloed met sterretjes om zich heen.
Sims met een magische bloedlijn hebben minder kans om hun magie te laten mislukken. Een Totemdier kan ook zijn toverSim doen herleven als hij/zij op deze manier sterft. Zie voor meer informatie het onderwerp ToverSim/Toverbeladingsmeter.


ToverSim

ToverSim worden 
​Als je een normale Sim toverSim wilt laten worden, dan is dit mogelijk door met deze Sim door de Magische Poort in Glimmerbrook, naar het Magische Rijk te reizen.

Zoek in het Hoofdkantoor (op het grote eiland waar je aankomt na het reizen door de Magische Poort) één van de drie Wijzen (te herkennen aan een magisch icoon boven hun hoofd). Maak een praatje en leer deze Wijze een beetje kennen.
Op een gegeven moment krijg je de optie 'Vragen hoe je toverkunst moet gebruiken' ​waarna er een pop-up scherm verschijnt waarin de Wijze je vraagt of je zeker weet dat je een toverSim wilt worden. Kies de optie 'Natuurlijk, ik ben hiervoor GEBOREN!' en de Wijze zal je de opdracht geven om 7 magische stofdeeltjes te zoeken en terug te brengen.
De Wijze spreekt voor een bepaalde tijd een'stofdeeltjesvisie' spreuk over je Sim uit, zodat je de stofdeeltjes makkelijk kunt vinden. Wacht dus niet te lang met gaan zoeken, anders is deze spreuk uitgewerkt. De stofdeeltjes zijn makkelijk herkenbaar en buiten het Hoofdkantoor te vinden (zie rechtse plaatje hierboven).

Zodra je de 7 magische stofdeeltjes hebt gevonden, klik je weer op de Wijze en krijgt de optie 'Stofdeeltjes inleveren'.
De Wijze spreekt dan de Intredingsritespreuk over je Sim uit, waarmee je Sim toverSim wordt.

Je toverSim beschikt nu over een Glimmersteen (in de inventaris van je Sim) waarmee hij/zij naar het Magisch Rijk kan reizen en over een Spreukenboek wat je kunt vinden in het behoeftenpaneel door te klikken op het icoontje van de Talentpuntenof door op je toverSim te klikken.

Er zijn echter nog 2 mogelijkheden om je normale Sim in een toverSim te veranderen.
​Laat je Sim kennis maken met een toverSim die al vergevorderd is in de Praktische Magie. Leer deze kennen en op een gegeven moment krijg je de interactie 'Om Intredingsrite vragen'. Dit zal je Sim ook in een toverSim veranderen.
Je kunt veel toverSims (inclusief de Wijzen) ontmoeten in de plaatselijke bar in Glimmerbrook.

Als laatste optie kun je je normale Sim natuurlijk ook veranderen in een toverSim met een cheat.

Geen ToverSim meer zijn

Wil je geen toverSim meer zijn, vraag dan aan een van de Wijzen om de Ontbindingsrite uit te voeren. Je bent dan wel gelijk al je magische kracht en alle Talentpunten kwijt.
Wil je daarna toch weer een toverSim worden dan kun je, na een afkoelingsperiode, een van de Wijzen weer vragen om de Intredingsrite uit te voeren. Je hoeft dan niet opnieuw stofdeeltjes te verzamelen en hebt gelijk je 'oude' rang weer terug, inclusief alle Talentpunten die je opnieuw kunt besteden.


Bijzonderheden van een ToverSim

Behoeftenpaneel

Een toverSim heeft naast een speciale Plumbob, ook een bijzonder behoeftenpaneel.

Niet alleen kun je hier de 'normale' behoeften zien, maar ook de Toverbeladingsmeter, de balk met de rangen en het icoontje met Talentpunten.

​​Toverbeladingsmeter
De Toverbeladingsmeter is de bol bovenaan het paneel en zal zich gaan vullen zodra je Sim spreuken uitspreekt of duelleert met een andere toverSim.
​Pas op dat de meter niet overbeladen wordt! Zie ook het aparte onderwerp over de Toverbeladingsmeter.


Rangen

Onderin het behoeftenpaneel zie je de balk die aangeeft welke rang je toverSim heeft en wat de volgende rang wordt. De balk kleurt oranje naarmate je toverSim stijgt in het ontwikkelen en uitvoeren van magie. De rang verhogen doe je o.a. door:

  • de interactie 'Om Toverkunsttraining vragen'
  • de interactie 'Vragen om .... magie te leren'
  • te experimenteren met een Toverketel
  • te duelleren met een andere toverSim
  • het lezen van Toverboeken
  • toverkunst te oefenen (door op je Sim te klikken)

De rangen van een toverSim hebben onderstaande volgorde:

  • Leerling
  • Nieuweling
  • Volgeling
  • Deskundige
  • Meester
  • Virtuoos

Vanaf de rang Deskundige kun je andere Sims ook Toverkunsttraining aanbieden.


Glimmersteen
​Elke toverSim heeft een Glimmersteen in zijn/haar inventaris. Als je klikt op de Glimmersteen krijg je de volgende opties:

  • Naar het Magisch Rijk reizen
  • Glimmersteen vernietigen

​Mocht je, om wat voor reden dan ook, je Glimmersteen hebben vernietigd of kwijt zijn, dan kun je aan een Wijze vragen deze te vervangen. Je hebt hiervoor wel een goede band met de Wijze nodig.
Je kunt natuurlijk ook via de Magische Poort naar het Magisch Rijk reizen en ook door te klikken op je favoriete bezemsteel. 
​Je kunt niet met een groep naar het Magisch Rijk reizen met de Glimmersteen. Dat kan alleen door samen naar de Magische Poort te gaan en dan naar het Magisch Rijk te reizen.


Bloedlijn
​Wat ook bijzonder aan een toverSim kan zijn (maar hoeft niet) is het hebben van een bloedlijneigenschap.
Als deze aanwezig is, vind je dit bij je toverSim terug als extra, geërfde, eigenschap. Zo'n eigenschap biedt een aantal voordelen.
De toverkracht van een Sim met een bloedlijn eigenschap zal zich manifesteren vanaf tiener.


Talentpunten en ToverSim voordelen

​Door in rang omhoog te gaan (zie hierboven bij 'rangen') kan je Sim Talentpuntenverdienen en die uitgeven aan allerlei voordelen. Je vind het ToverSim-voordelen overzicht door op het Talentpuntenicoontje in het behoeftenpaneel rechtsonder in je scherm te klikken. 
De volgorde van de voordelen loopt van onder naar boven en begint natuurlijk bij Leerling.
Zodra je de rang van Volgeling hebt bereikt, ontgrendel je de eerste voordelen waaruit je kunt kiezen. Bij iedere rangverhoging ontvang je 2 talentpunten om voordelen te kopen en als je een (extra) bloedlijn eigenschap hebt, ontvang je 1 punt extra.

In de vijf rijen van 3 iconen aan de linkerkant staan de voordelen die je stapsgewijs naar boven kunt afwerken en in het midden en rechts staan een aantal voordelen die je (redelijk) willekeurig kunt kiezen. Iedere optie die je kiest kost 1 talentpunt.

Hieronder vind je een overzicht van alle voordelen die je toverSim met Talentpunten kan kopen. De volgorde is: eerst de opties op de onderste rij, dan de rij erboven enz.


Totembollen en Totemdieren

Er zijn 11 verschillende Totembollen ('behuizing' van een Totemdier) met daarin een totemdier. Je kunt er 1 of meerdere kopen in de Spreukersteeg in het Magisch Rijk (de prijs varieert tussen de $80 en $800) of laten verzamelen door een hond of kat die je als Totemdier hebt ingesteld (uitbreidingspakket Honden Katten vereist).


Totembollen hebben allemaal een andere kleur en de Totemdieren die erin zitten hebben verschillende eigenschappen. Lees hier meer over bij het hoofdstuk ToverSim/Totemdieren en bij de Huishoudcollectie Magische Artefacten.

Zolang het Totemdier niet gekoppeld is aan een toverSim, zal het Totemdier zich in de bol bevinden.

Als je een Totemdier altijd bij de hand wilt hebben om op te roepen, zorg dan dat de bol in je Sim's inventaris zit. 

Totemdieren geven een toverSim zelfvertrouwen en beschermen ze tegen de dood door overbelading van de Toverbeladingsmeter. Ook maken ze je Sim's toverkunst krachtiger. Het is dus verstandig om een Totemdier aan te schaffen en te koppelen aan je toverSim.
Klik op een Totembol in je Sim's inventaris en krijg de volgende opties:
  • In wereld plaatsen
  • Totemdier koppelen

Zodra je kiest voor Totemdier koppelen krijg je een pop-up scherm waarin je je Totemdier een naam kunt geven.

Als je je Totemdier een naam hebt gegeven, klik je op je actieve Sim en kiest Toverkunst/Totemdieren. Je krijgt dan 2 opties:

  • Totemdier ontkoppelen
  • Totemdier oproepen

Als je je Totemdier ontkoppelt zal deze weer in de Totembol in je inventaris verdwijnen totdat je hem weer koppelt aan je toverSim.
Als je kiest voor oproepen zal je Totemdier je overal volgen en zelfs af en toe een compliment geven of reageren op je toveracties.
Als je je totemdier even niet meer nodig hebt, kun je erop klikken en de optie totemdier wegsturen kiezen. Het totemdier zal dan je Sim niet meer volgen, maar is nog steeds wel gekoppeld en dus op te roepenindien nodig.

Je kunt meerdere Totemdieren aan je Sim koppelen, maar er kan er maar 1 per keer door je toverSim opgeroepen worden. Of je nou 1 of meerdere Totemdieren bezit, je krijgt een pop-up scherm zodra je kiest voor Totemdier oproepenen kan dan zelf kiezen welk Totemdier je op dat moment actief wilt gebruiken. 

Vind je de Totembollen gewoon leuk om te zien, plaats ze dan in een kast of op een plank om een ruimte mee aan te kleden.

Hond of Kat als Totemdier (uitbreidingspakket Honden en Katten vereist)

Heb je een lieve hond en/of kat in je Sim's huishouden, dan kun je deze ook als Totemdier aan je toverSim koppelen.
Klik met je toverSim op het huisdier en kies Toverkunst/ Huisdier als Totemdier koppelen.
Je krijgt daarna een melding dat je huisdier als totemdier aan je Sim gekoppeld is en het dier heeft nu lichtgevende stippeltjes om zich heen zodat je duidelijk kunt zien dat het een totemdier is.

Als je op je gekoppelde (huis-)totemdier klikt krijg je 2 opties te zien:

  • Totemdier wegsturen
  • Uit verzamelen sturen

Als je je (huis-)totemdier wegstuurt zal deze je Sim niet meer volgen als totemdier (maar is nog steeds wel gekoppeld). Je zult dus eerst weer de actie Totemdier oproepen moeten gebruiken (door klikken op je toverSim en dan op Toverkunst/Totemdieren) om je (huis-)totemdier actief te maken.
Als je je (huis-)totemdier helemaal geen totemdier meer wilt laten zijn, klik je op je toverSim en kiest Toverkunst/Totemdieren/Totemdier ontkoppelen.

Je (huis-)totemdier uit verzamelen sturen is heel handig, want als je dit doet, zal deze met magische voorwerpen terugkomen. Die kunnen variëren van een Magische verrassingsdoos, tot kristallen, bezemstelen, totembollen, planten e.d. Je kunt een (huis-)totemdier niet alleen uit verzamelen sturen in Glimmerbrook, maar ook in het Magisch Rijk en andere werelden.
​Pas op: Je (huis-)totemdier is wel een aantal uren 'weg' bij je toverSim, dus kan ondertussen je toverSim niet beschermen als er toverkracht wordt gebruikt. Doe dit dus alleen op een moment dat je je toverSim geen moeilijke toverdingen laat doen.

​Hieronder vind je een overzicht van alle Totemdieren.


Winkels in het Magisch Rijk

Het Magische Rijk bestaat uit 4 'eilanden':

  • het Hoofdkantoor (waar je als 1e aankomt vanuit Glimmerbrook)
  • Spreukersteeg
  • het Strijdveld
  • de Tuinen

Spreukersteeg is het eiland waar je vanaf het Hoofdkantoor heen kunt reizen om de 3 winkeltjes te vinden waar je Magische spulletjes kunt kopen.
Je vindt in Spreukersteeg als eerste Juan's Betoverende Toverstafwinkeltje waar je terecht kunt voor Toverstaven, Boekwerken en Totemdieren.
De tweede winkel heet Bezige Bezemstelen en hier worden bezemstelen en kristallen en verkocht en de derde winkel heet Dubieus Kwakzalvers Imperium en hier kun je terecht voor allerlei ingrediënten om drankjes te maken.

Keer regelmatig terug naar Spreukersteeg om te shoppen voor nieuwe spulletjes, want het aanbod wisselt iedere keer. Ook zijn de winkeltjes niet altijd (allemaal) open, dus een kwestie van er naartoe reizen en kijken waar je terecht kunt.

​De ingrediënten die je bij het Dubieus Kwakzalvers Imperium kunt kopen, zijn natuurlijk ook op de 'normale' manier in alle werelden te verzamelen.


De 3 Wijzen

In het Hoofdkantoor in het Magisch Rijk wonen en werken de 3 Wijzen. Je herkent de Wijzen aan een Magisch icoontje boven hun hoofd.
Iedere Wijze onderwijst een ander soort magie:

  • Praktische Magie door Simeon Silversweater
  • Ondeugende Magie door L. Faba
  • Ongetemde Magie door Morgyn Ember
  • Alchemie door alle 3 de Wijzen

Om hulp te krijgen van een Wijze zul je deze eerst beter moeten leren kennen. Maak dus een praatje en zorg dat er een band ontstaat. 
Naarmate de band beter wordt, krijg je de volgende opties als je op een Wijze en dan op Toverkunst klikt:

  • Spreuken... (als je Sim er al 1 of meer kent)
  • Toverduel... (zie ook het onderwerp duelleren)
  • Uitdagen voor een toverduel op het duelveld... (zie ook het onderwerp duelleren)
  • Drankje geven (als je Sim dat in zijn/haar inventaris heeft)
  • Om ontbindingsrite vragen
  • Om toverkunsttraining vragen
  • Vragen om .... magie te leren
  • Vragen om recept voor een drankje te leren

​De lessen en hulp van de Wijzen zijn belangrijk om hogerop in rang te komen. Je kunt ze niet alleen ontmoeten in het Hoofdkantoor in het Magisch Rijk, maar ook in de plaatselijke bar in Glimmerbrook. Als je eenmaal bevriend met ze bent, komen ze zelfs bij je thuis op bezoek. Op elke locatie kun je ze bovenstaande vragen stellen en hun hulp inroepen om te groeien als toverSim.

Simeon Silversweater - Praktische Magie

L. Faba - Ondeugende Magie

Morgyn Ember - Ongetemde Magie


Spreukenboek

 

Iedere toverSim beschikt over een Spreukenboek.

Je kunt dit openen door op Spreukenboek openen in het Talentpunten scherm te klikken of door op je Sim te klikken en te kiezen voor Spreukenboek openen.

In het Spreukenboek worden alle spreuken en drankjes opgeslagen die je Sim heeft geleerd.

Er staat een korte uitleg bij iedere spreuk en bij de drankjes worden zelfs de benodigde ingrediënten vermeld.

Het Spreukenboek heeft 5 hoofdstukken:

  • De scholen van magie (totaaloverzicht van je voortgang)
  • Praktische Magie
  • Ondeugende Magie
  • Ongetemde Magie
  • Alchemie

​Je kunt er makkelijk doorheen bladeren met de pijltjes naar rechts of naar links, of door onderaan op een van de boekenleggers te klikken.

ToverSims kunnen o.a. nieuwe spreuken en drankjes leren door (speciale)Toverboeken te bestuderen. Er zijn boekwerken voor elk drankje en alle spreuken (met uitzondering van een paar ultieme spreuken) te koop in een van de winkeltjes in het Magisch Rijk en soms te vinden in de boekenkasten in het Magisch Rijk (klik op een boekenkast en kies Boekwerken zoeken). 
ToverSims kunnen alleen de Toverboeken bestuderen behorend bij hun huidige- of bij een lagere rang en alleen voor spreuken en drankjes die ze nog niet kennen.


Spreuken

Alle spreuken die je geleerd hebt, kun je terugvinden in je Sim's spreukenboek. De spreuken zijn onderverdeeld in de 3 soorten magie:

  • Praktische Magie
  • Ondeugende Magie
  • Ongetemde Magie

Je kunt spreuken leren door:

  • Toverboekente bestuderen
  • Toverkunst te oefenen (klik op je Sim en kies bij Toverkunst deze optie)
  • te Duelleren om kennismet een andere toverSim (als je Sim wint, leert hij/zij een nieuwe toverspreuk)
  • aan een Wijze te Vragen om ..... magie te leren

​Je kunt echter alleen spreuken leren die horen bij de rang van je Sim op dat moment of die horen bij een lagere rang. Kent je toverSim deze allemaal al? Dan zul je eerst de rang moeten verhogen waardoor er nieuwe spreuken worden ontgrendeld. Van iedere soort magie zul je één spreuk op een andere manier moeten leren. Neem hiervoor contact op met de Wijze die bij deze soort magie hoort....

Om eenmaal geleerde spreuken te gebruiken klik je met je toverSim op een andere Sim of op een voorwerp en kiest Toverkunst/Spreuken.Je kunt dan kiezen uit de toverspreuken die je Sim heeft geleerd.
TIP: de spreuk Smullio gebruik je door op de grond te klikken; Groots Smullio is een meerpersoons portie en Smullio is een eenpersoons portie.

PAS OP want soms (zeker als je Sim nog niet zo'n hoge rang heeft) kan een spreuk terugslaan op je eigen Sim met alle gevolgen van dien! Let er ook goed op dat de Toverbeladingsmeterniet gevaarlijk vol loopt! Je Sim loopt dan kans op Overbelading en zelfs op de dood! (zie ook het onderwerp over Toverbelading).

Spreuk slaat terug op je eigen Sim!

Verkoelio! Spreuk gelukt!

Zodra je Sim de rang van Deskundige heeft bereikt, zal een Toverboek zweven zodra het bestudeerd wordt. 

Hieronder vind je een overzicht van alle door je toverSim te leren spreuken.

Praktische Magie:

Ondeugende Magie

Ongetemde Magie


Vloeken

Tenzij je erg voorzichtig te werk gaat, zal je toverSim waarschijnlijk niet ontkomen aan een of meerdere vloeken bij het leren en ontwikkelen van toverkunst en magie!

Je kunt een vloek oplopen door:

  • teveel toverduels te verliezen
  • door het uitspreken van een spreuk tijdens overbelading van de Toverbeladingsmeter
  • door het drinken van een toverdrank van slechte kwaliteit
  • het terugslaan van een spreuk op je eigen Sim (meestal als een Sim nog een lage rang heeft)

Vloeken voorkomen
Je kunt een vloek (meestal, maar niet altijd) voorkomen door bovenstaande acties in ieder geval NIET uit te voeren.
​Ook is het mogelijk om met je Talentpunten de optie 
Vloekbestendig te kopen (kan vanaf Meester).

Vloek van de afstotelijkheid

Vloek(en) verwijderen

​Er zijn maar liefst 9 vloeken die je Sim kan oplopen, maar gelukkig (!) maar maximaal 3 tegelijk!
Al deze vloeken zijn tijdelijk, maar kunnen je Sim zoveel schaden, dat normaal functioneren niet meer mogelijk is.

Als dit het geval is, zijn er een paar manieren om van de vloek(en) af te komen.

  1. drink een Drankje van Vloekreiniging (door je Sim zelf gemaakt en aanwezig in de inventaris OF door het voor 500 punten te kopen in de Beloningenmarkt OF door het drankje te kopen in de Spreukersteeg
  2. of ga naar naar een van de Wijzen in het Magisch Rijk en kies Om ontbindingsrite vragen. Je Sim is dan geen toverSim meer en alle vloeken zijn verdwenen. Na een afkoelingsperiode kun je aan een Wijze vragen om opnieuw toverSim te mogen worden
  3. of gebruik de toverspreuk Ontvloeken van de Ongetemde Magie (zorg dat je Sim daarna eerst de optie Ontladen gebruikt, voordat je weer een spreuk uitspreekt)

Voor het zelf brouwen van het Drankje van Vloekreiniging of het kunnen gebruiken van de toverspreuk Ontvloeken, moet je Sim al een redelijk hoge rang hebben. Pas hierbij wel op, want als de spreuk toch terugslaat kan het alsnog fout gaan waardoor je Sim er een vloek bij krijgt in plaats van kwijtraakt!

​Hieronder vind je een overzicht van alle vloeken:


Alchemie (Toverdranken)

​De vierde tak van magie is Alchemie. Je kunt hiermee leren om allerlei toverdranken te maken die vriend of vijand (of je eigen toverSim!) behoorlijk kunnen verrassen. 
Er zijn 15 toverdranken die je kunt leren en je voortgang en alle geleerde drankjes worden, inclusief de benodigde ingrediënten, netjes bijgehouden in het Toverboek van je Sim.

Je kunt recepten voor toverdranken leren door:

  • te experimenteren in de toverketel
  • toverboeken te lezen
  • een Wijze Vragen om recept voor een drankje te leren

Experimenteren kan je Sim, naast meer ervaring, soms wat ingrediënten opleveren. Doe dit, zeker in het begin, dus regelmatig.
​Het is handig om het voordeel Roerarm te kopen met je Talentpunten. Dit zorgt dat je Sim drankjes sneller kan maken.

Om toverdranken te maken heb je een toverketel nodig. Als je op een toverketel klikt krijg je de volgende opties:

  • Macaroni met Kaas bereiden ($18)
  • Drankje brouwen...
  • Experimenteren

Zodra je Sim het recept voor een nieuw drankje heeft geleerd, ontvangt hij/zij 1 exemplaar hiervan in zijn/haar inventaris.

Experimenteren

Drankje cadeau geven

Als je Sim een geleerd recept heeft gebrouwen en je klikt daarna op de toverketel, krijg je 4 nieuwe opties:

  • Alles bottelen
  • Bottelen
  • Drinken uit
  • Inhoud weggooien

Alles bottelen betekent dat je Sim 4 exemplaren van dit drankje in zijn/haar inventaris vindt.
Sims met de beloningseigenschap Meester-mixer kunnen, elke keer dat ze een drankje brouwen, extra porties maken.

PAS OP want zeker in het begin kan het voorkomen dat je Sim een drankje van slechte kwaliteitbrouwt. De inhoud van de ketel is dan helemaal gevuld met zwarte vloeistof en alle omstanders van de ketel zullen voor korte tijd flauwvallen en degene die van deze vloeistof drinkt zal een vloek krijgen!

Hoe meer ervaren met magie en hoe beter de kwaliteit van de ingrediënten, hoe groter de kans dat de toverdrank van een hogere kwaliteit is.
Deze kan dan ook een wat sterker effect hebben.
Je kunt de Toverboeken en ingrediënten kopen in Spreukersteeg of ingrediënten op de normale manier verzamelen in alle werelden inclusief het Magisch Rijk. 


Je Sim kan een Toverdrank zelf drinkencadeau geven aan een andere (tover)Sim of thuis uitstallen in een kast of op een plank. Er komt dan gekleurde rook vanaf. 

Lees meer over de 2 soorten Toverketels bij het onderwerp Bouwen/Kopen

Hieronder vind je een overzicht van alle Toverdranken en de benodigde ingrediënten. Je kunt deze recepten leren/brouwen afhankelijk van de rang van je toverSim.


Duelleren

Een van de mogelijkheden om te stijgen in rang is het duelleren met andere toverSims. Klik op een Sim, kies Toverkunsten je krijgt (o.a.) de volgende opties:

  • Toverduel...
  • Uitdagen voor een toverduel op het duelveld...

​Beide opties bieden dan weer de volgende keuzes:

  • (uitdagen voor) Duelleren om ingrediënten
  • (uitdagen voor) Om artefacten duelleren
  • (uitdagen voor) Om kennis duelleren
  • (uitdagen voor) Verhit duel
  • (uitdagen voor) Vriendelijk duel


Een toverduel kan overal plaatsvinden (dus ook op- of rond je eigen kavel) en een uitdagen voor... duel zal je altijd naar het duelveld in het Magisch Rijk brengen.

Oefen vaak met een vriendelijk duel voordat je je aan het grotere werk waagt. Je kunt ook een Wijze vragen of uitdagen voor een vriendelijk duel.

Vergeet niet om je Totemdier op te roepen als je aan een duel begint.  Deze geeft je meer zelfvertrouwen, maakt je toverkunst krachtiger en biedt je een raadselachtige bescherming tegen de dood (hoewel ze vloeken niet altijd kunnen voorkomen).

Duelleren verhoogt niet alleen de rangmeter van je Sim maar ook de Toverbeladingsmeter. Pas dus op dat de Toverbeladingsmeter niet té vol loopt waardoor het duel nare gevolgen kan krijgen.
Als je Sim een duel verliest zal de gemoedstoestand Boos +1 voor 2 uur verschijnen en bij teveel duels verliezen, kan je Sim een vloek krijgen.
Als je Sim een duel wint krijgt hij/zij de gemoedstoestand Blij +1 voor 2 uur en een boost Zelfverzekerd.

Het is ook mogelijk dat je een telefoontje krijgt waarin je door een andere Sim uitgedaagd wordt voor een duel. Als je hierop ingaat, brengt het spel je automatisch naar het duelveld in het Magisch Rijk.


Toverbeladingsmeter

De Toverbeladingsmeter, de bol bovenaan in het behoeften paneel, vult zich zodra je toverSim spreuken gebruikt of duelleert en kent de volgende opties:

  • Normaal
  • Beladen
  • Overbeladen
  • Gevaarlijk overbeladen


Bij Normaal is alle toverkunst normaal. Geen aanvullende voordelen of gevaren.
Bij Beladen is het uitspreken van spreuken krachtiger, maar de kans op succes neemt iets af. Daarnaast kun je vervloekt worden.
Bij Overbeladen is de toverkunst nog machtiger en is de kans op succes redelijk afgenomen. De kans om vervloekt te worden neemt toe.

De melding Gevaarlijk overbeladen is de laatste fase. Je Sim heeft nu grote kracht en magisch vermogen, maar er is ook een grote kans op mislukkingen, terugslaan van magie en op vloeken. Ook bestaat de kans op Dood door Overbelading. Wees dus voorzichtig, want als je nu doorgaat met magie zal de bol barsten!

Er zijn een paar mogelijkheden om al deze ellende te voorkomen, af te zwakken of te laten verdwijnen.

  • je kunt even wachten met beoefenen van de toverkunst tot de meter weer (wat) gedaald is
  • je kunt met behaalde Toverpunten 4 voordelen kopen die handig zijn:
  1. Ontladen
  2. Energie-afleiding
  3. Ladingcontrole
  4. Magische Weerklank
  • Activeer tijdig je Totemdier, want deze biedt je een raadselachtige bescherming tegen de dood (hoewel ze vloeken niet altijd kunnen voorkomen)
  • Laat je Sim (op voorhand) een drankje van Prompte Herleving drinken, zodat deze bij het doodgaan onmiddellijk weer tot leven wordt gewekt.
  • Gebruik de cheat testingcheats true, klik met Shift op je Sim en kies Cheat voor behoeften/Blij maken

Lees meer informatie over Dood door overbelading bij het Onderwerp Doodsoorzaak.

Normaal

Beladen

Overbeladen!


Bezems

Een toverSim zonder bezem stelt natuurlijk niks voor! Je kunt een (of meerdere) bezems voor je Sim aanschaffen in de Spreukersteeg in het Magisch Rijk.
Er zijn 5 verschillende modellen in meerdere kleuren te koop en de prijs varieert van $40 tot $1200. Het maakt qua vliegen of vliegtijd niet zoveel verschil. ​De ene Sim is gewoon handiger met vliegen op een bezem dan de andere.
Klik ergens op de grond en kies Hiernaartoe vliegen. 
Als je een huisdier als Totemdier hebt, kun je deze uit verzamelen sturen. De kans is groot dat hij/zij met een bezem terugkomt! Je kunt ze gebruiken, verkopen of als decoratie aan de muur hangen.

Door op een bezem in de inventaris te klikken, kun je deze een naam geven, aangeven of het je favoriete bezem is en aangeven of je altijd bezems wilt gebruiken. Zelfs als je Sim in een hele andere wereld verblijft, zal hij/zij dan de bezem gebruiken om zich te verplaatsen. 
Bezems maken ook deel uit de Huishoudcollectie Magische Artefacten.

Toverstaven

Er zijn 10 verschillende toverstaven en de prijs varieert tussen de $20 en $400. Elke toverstaf is er in 2 kleuren. 

Je kunt ze kopen in de Spreukersteeg in het Magisch Rijk of winnen bij een duel om artefacten. 

Als je meerdere en verschillende soorten Toverstaven wilt kopen, ga dan regelmatig terug naar de Spreukersteeg, want het aanbod in het winkeltje wisselt bijna dagelijks.

Door op een Toverstaf te klikken kun je deze een naam geven, aangeven of je wel of niet altijd toverstaven wilt gebruiken en je kunt een toverstaf als favoriet instellen. 

Toverstaven maken, net als bezems en Totembollen, deel uit van de Huishoudcollectie Magische Artefacten.


Bouwen/Kopen

In bouwen/kopen vind je 74 objecten en bouwvoorwerpen, waaronder de 2 ketels om dranken te brouwen en een mooie vitrine voor een toverstok. Helaas kun je in de speciale vitrine maar 1 toverstaf per keer kwijt!

Bezems, Toverbollen en Toverstaven kun je o.a. kopen in de Spreukersteeg in het Magisch Rijk maar niet in de koopmodus. Lees hiervoor de onderwerpen bij het hoofdstuk Toversim.


Toelichting op Ketels

Om te experimenteren met toverdranken of ze te brouwen, heb je een ketel nodig.
Er zijn in Kopen 2 uitvoeringen te koop voor in je toverSim's eigen huis:

  • de Cruciale Ketel voor $800
  • de Ketel van Excellentie voor $1350

Beide ketels fungeren ook Buiten het Netwerk (kaveleigenschap).
Je kunt ook ketels vinden in het Hoofdkantoor van het Magisch Rijk. Deze kun je altijd zonder problemen gebruiken als je daar op bezoek bent.

Als je het ToverSim-voordeel Roerarm hebt gekocht, gaat niet alleen het maken van drankjes sneller, maar kan je Sim vanaf de rang Deskundige ook in de ketel roeren met behulp van een toverstaf.


Ingerichte Ruimtes

Dit Game Pack bevat 4 ingerichte ruimtes:

  • een kamer met een ketel voor een toverSim
  • een slaapkamer met wiegje
  • een werkkamer
  • een buitenplaats

Deze ruimtes geven een beeld van de inrichtingsmogelijkheden met een aantal van de nieuwe spulletjes. Gebruik ze als je niet zo goed in bouwen bent, om inspiratie op te doen of om makkelijk bepaalde voorwerpen terug te vinden.


Weersomstandigheden

Als je het Uitbreidingspakket Jaargetijden hebt geïnstalleerd, zal je in Glimmerbrook te maken krijgen met alle 4 de seizoenen en allerlei weersomstandigheden. Afhankelijk van hoe je de weer-opties hebt ingesteld, kun je onderstaand weer verwachten:

Wereld Lente Zomer Herfst Winter
Glimmerbrook Koele, koude en warme temperaturen. Regen, wind en kans op sneeuw Warm en heet. Hittegolven mogelijk. Kans op regen Koele, koude en warme temperaturen. Kans op regen, wind, sneeuw en verrassingsweer Koude en vriestemperaturen. Kans op wind, sneeuw en sneeuwstormen

In het Magisch Rijk zelf komen geen seizoenen voor. Deze wereld heeft alleen een speciale dag-/ nachtcyclus en als weerpatroon gedeeltelijk bewolkt, warm en Mystieke bewolking.


Met dank aan EA voor het mogelijk maken van deze Gids.