Sims 4 StrangerVille Mysterie

Het Game Pack StrangerVille brengt niet alleen een prachtige wereld en allemaal leuke voorwerpen en kleding met zich mee, maar ook een echt mysterie! Deze handleiding legt stap voor stap uit hoe je dit StrangerVille Mysterie kunt oplossen.

Lees dus alleen verder als je hierin geïnteresseerd bent.

Lees voor overige informatie over dit Pack de Sims 4 Strangerville Gids.



Het begin

 

 

Geef je Sim het Doel StrangerVille-mysterie (met als beloningseigenschap Held van StrangerVille) waardoor je opdrachten krijgt om het StrangerVille mysterie op te lossen.

Je vindt deze opdrachten door op het Doel icoontje rechtsonder in je scherm te klikken.
 
TIP: Ben je in het bezit van het Sims 4 pakket Word Beroemd, dan kun je bij ROEMINFO van je Sim ‘uit het spotlicht stappen’ aanvinken waardoor je geen last hebt van beroemdheden en paparazzi tijdens het oplossen van het mysterie.
 
Zodra je een nieuwe save start of je Sim verhuisd naar de wereld StrangerVille, word je verwelkomd door een openingsbericht dat al gelijk niet veel goeds voorspelt.
Dit bericht is specifiek voor StrangerVille.

 

Zodra je Sim het nieuwe huis op orde heeft, komt natuurlijk eerst het StrangerVille welkomstcomité een bezoekje brengen. Je ziet dat deze Sims een raar loopje en grote ogen hebben en zich vreemd gedragen. Ze zijn niet aanspreekbaar maar laten wel in je ijskast en plantenbakken rare rode vruchten achter.

 

Gelijk na het vertrek van het welkomstcomité arriveren plotseling een aantal Sims in het zwart gekleed en met grote zonnebrillen op. Dit zijn de StrangerVille-geheim agenten!
​Ze komen ongevraagd het huis van je Sim binnen en verwijderen de hele koelkast en het fruit uit de bloembakken. Na hun vertrek vind je alleen nog een briefje op de keukenvloer.

Het oplossen van het mysterie kan beginnen!


Curiosa winkeltje

Als je klikt op het Doel icoontje zie je de eerste 3 opdrachten staan:
- Praat met 5 Sims over StrangerVille
- Koop Curiosa bij het Curiosawinkeltje
- Onderzoek de verzegelde deur in het geheime lab
Als je met je muis over een opdracht gaat krijg je nog een verdere toelichting.
 
Praten met 5 Sims doe je het snelst door naar de bar of bibliotheek te reizen. Klik op een willekeurige Sim en kies de optie ‘Over StrangerVille praten’. Deze Sims zullen je verschillende reacties geven die je verder kunnen helpen.

Het Curiosa winkeltje vind je naast het woonwagenpark. Het is geopend van 9.00 tot 15.00 uur.
 
Als je op het winkeltje klikt krijg je de volgende opties:
- Geheime inventaris …
- Koop curiosa …
- Kleding kopen …
- Onderhandelen …
- Over StrangerVille praten
De geheime inventaris komt pas later in het verhaal aan de orde.
 
Kies ‘Curiosa kopen’ waarna een pop-up scherm verschijnt met een lijst van curiosa. Het belangrijkste wat je Sim moet aanschaffen is het 51M5-afluisterpparaat voor $25. Koop er een stuk of 5 zodat je even vooruit kunt. Je vind ze terug in je inventaris.

Je kunt hier ook Zonderlingfruit kopen waarmee je de huishoudcollectie tuinieren aanvult. Dit Zonderlingfruit heeft je Sim later in het verhaal ook nodig bij het oplossen van het mysterie.
TIP: Om te voorkomen dat je Sim hongerig wordt en dit fruit opeet uit zijn/haar inventaris, kun je het fruit beter later pas aanschaffen.
 
Bij de optie ’Kleding kopen’ kan je voor je Sim een originele top en hoofddeksel aanschaffen. De kleuren zijn aan te passen via een kledingkast.


Surveillancestation

Je hebt bij het Curiosa winkeltje een aantal 51M5 afluisterapparaatjes gekocht om te  plaatsen op andere Sims.
Reis naar de Bibliotheek of de Bar (daar vind je de meeste Sims), klik op een niet geïnfecteerde Sim en kies ‘Afluisterapparaat plaatsen’.

Kies vooral militairen en wetenschappers, want die weten waarschijnlijk het meeste van het mysterie.
De afluisterapparaatjes werken maar 1x dus plaats er om te beginnen 1 op 3 Sims. Als dit niet genoeg informatie oplevert kun je ze altijd nog op meer Sims plaatsen.

Reis daarna terug naar je woonkavel en schaf in Kopen het ‘Surveillancestation’ aan. Als je hierop klikt krijg je de opties:
- Afluisterapparaten kopen …
- Afluisteren …

Zodra je de optie ‘Afluisteren’ hebt gekozen krijg je een pop-up scherm met Sims die je kunt afluisteren.
Zij leveren supergeheime geluidsopnames die je Sim als bewijs nodig heeft. Je vind deze opnames terug in de inventaris van je Sim. Verderop meer over bewijs verzamelen.


Het geheime Lab

Voor de volgende opdracht zal je Sim naar het geheime lab moeten reizen.
Zodra je daar aankomt klik je op de verzegelde deur (met een rode gloed) en kiest ‘Verzegelde deur onderzoeken’. Je Sim gaat dan uit zichzelf het complex binnen.

Na het onderzoeken krijg je de melding:
'Deze deur zit op slot. Je hebt er zo te zien een keycard voor nodig. Iemand in de stad weet misschien wel hoe je er aan kunt komen. Neem voor je weggaat even een kijkje in het geheime lab om meer informatie te verzamelen'.


Het geheime dossier

Je vindt nu de volgende 3 opdrachten door te klikken op het Doel icoontje:
- Verzamel 15 bewijsstukken
- Stel een geheim dossier over StrangerVille samen
- Open de verzegelde deur in het geheime lab

Ga met je Sim het hele lab door en klik op voorwerpen met een rode gloed. Kies de optie ‘Naar bewijs zoeken’. Je hebt al deze bewijzen nodig om een geheim dossier samen te stellen.
 
Je kunt ook met Sims praten met de optie ‘naar geheime lab vragen’ of in de bibliotheek klikken op een boekenkast en kiezen voor ‘Archieven van StrangerVille doorzoeken’. ​Ook het bewijs van Sims afluisteren telt mee voor het verzamelen van de 15 bewijsstukken.


De Keycard

Als je voldoende bewijs hebt verzameld, klik je hierop in je inventaris en kiest ‘Geheim dossier samenstellen’.
Het geheime dossier kan gebruikt worden om een keycard te bemachtigen voor het geheime lab. Check de geheime inventaris van de eigenaar van het Curiosawinkeltje of vraag de wetenschappers of militairen in de stad of ze er een voor je hebben.
 
De keycard is het snelste te bemachtigen via het Curiosa winkeltje omdat je geen speciale band met de eigenaar nodig hebt.
​Het kost je dan wel geld, maar met militairen of wetenschappers heb je wel een band nodig en dat duurt langer.
Klik op het Curiosa winkeltje en dan op 'Geheime inventaris'. Je krijgt dan de optie ‘Koop een keycard en geef het dossier ($250)’.

​Als je de keycard eenmaal hebt, reis je terug naar Het Geheime Lab en opent de verzegelde deur.


Het openen van de labdeur heeft iets in gang gezet in StrangerVille!
Er is iets veranderd en dat voorspelt niet veel goeds!

Je bent nu toe aan de volgende 3 opdrachten:
- Verzamel 15 sporenclusters
- Zet het hazmatpak in elkaar
- Reis naar het diepste gedeelte van het geheime lab


Sporenclusters en de Infectiescanner

Sporenclusters  kun je onthullen met een infectiescanner.
 
Deze infectiescanner  kun je bemachtigen door militairen in de plaatselijke bar te ondervragen. Je hebt hiervoor de volgende opties:
- Indruk maken voor infectiescanner
- Omkopen voor infectiescanner ($750) (werkt altijd)
- Op strepen gaan staan voor infectiescanner (moet je Sim zelf militair zijn)
- Vechten voor infectiescanner
- Verleiden voor infectiescanner

Als het gelukt is, vind je de infectiescanner terug in je inventaris.

Je kunt deze nu gebruiken om sporenclusters te onthullen door op de grond te klikken en te scannen.
Probeer gebieden met een hoge concentratie sporen te scannen, zoals rondom het geheime lab.
Je hebt totaal 15 sporenclusters nodig (meer mag ook). Na iedere scan zie je op de grond van die kleine blauw/roze hoopjes liggen. Raap deze op en stop ze in je inventaris.

Je kunt de scanner 3x gebruiken voordat hij leeg is en even tijd nodig heeft om zichzelf weer op te laden. 


Het Hazmatpak

De volgende opdracht is een hazmatpak in elkaar zetten.

Reis naar het Curiosa winkeltje en koop voor $1000 een hazmatpak uit de geheime inventaris.
Je zult te horen krijgen dat het een onvolledig pak betreft omdat een sporenfilter ontbreekt.

Je vindt het onvolledige hazmatpak in je inventaris met de toelichting:
'Het filtratiesysteem van dit pak is ontoereikend om langs de giftige sporen te komen. Vraag wetenschappers naar sporen om te kijken of zij het kunnen verbeteren.'


Sporenfilter

Reis weer naar de bibliotheek en klik op verschillende wetenschappers (met witte jas aan). Kies de optie ‘Vragen naar sporen in het lab’. Je krijgt dan op een gegeven moment het bericht:
Als jij me de sporenprofielgegevens kunt geven, kan ik een ademfilter maken om je longen tegen deze infectie te beschermen.

Ga terug naar het geheime lab, klik op een chemisch analyse-apparaat en kies de optie ‘Infectieprofielgegevens samenstellen’.
Zodra dit is gelukt ga je weer naar de bibliotheek en breng je deze gegevens  naar een wetenschapper.

Je hebt een redelijke band met een wetenschapper nodig om deze een sporenfilter te laten maken. Praat daarom steeds met dezelfde wetenschapper, vertel een grappig verhaal enz. om de band te versterken.
Op een gegeven moment krijg je bij de optie “Vragen om sporenfilter te maken’ de melding dat de wetenschapper je zo spoedig mogelijk een sporenfilter zal sturen. Haal snel de post want je vindt deze even later in je brievenbus.
 
Klik nu op het onvolledige hazmatpak in je inventaris en voeg het samen met de sporenfilter. Je hazmatpak is nu compleet.

Trek je Sim het hazmatpak aan (klik op je Sim en kies ‘Hazmatpak dragen’) en reis naar het diepste gedeelte van het geheime lab door alle deuren te openen met de keycard. 


Nu je de oorzaak van de infectie in het diepste gedeelte van het geheime lab hebt gevonden, zie je dat de lucht opnieuw is veranderd van kleur en zeer dreigend overkomt.
 
Er zweven nu overal sporen door de lucht en er lopen duidelijk meer geïnfecteerde Sims op straat.

Ook is de wereld bezaaid met Zonderlingplanten en er groeit zelfs struikgewas in de wc, het bad, de wastafel en de gootsteen, waardoor je Sim voor 2 uur de gemoedstoestand ‘Plantenfobie’ (gespannen +1) krijgt!


Je zult de Moederplant dus moeten vernietigen door middel van de laatste 3 opdrachten:
- Vaccineer 3
- Rekruteer 3 Sims om de bron van de infectie te helpen tegenhouden
- Vernietig de bron van de infectie

Experimentele- en echte vaccinaties

De 1e opdracht houdt in dat je in het geheime lab 3 experimentele vaccinatiesmet een Chemisch analyse-apparaat moet maken.
Deze moeten getest worden op bezeten Sims om te leren hoe je de echte vaccinatie moet maken.

Je hebt per experimentele vaccinatie 5 sporenclusters en 1 Zonderlingfruit nodig. 

Als deze niet of maar gedeeltelijk in de inventaris van je Sim aanwezig zijn, zal je ze eerst moeten verzamelen zoals al eerder is aangegeven (sporenclusters met de infectiescanner en Zonderlingfruit kopen bij het Curiosa winkeltje óf door het ‘verzorgen’ en oogsten van een volgroeide Zonderlingplant). 

TIP: je hebt straks nog meer sporenclusters en Zonderlingfruit nodig. Verzamel/koop dus nu zoveel als je kunt.

Als je de experimentele vaccinaties hebt gemaakt test je deze op 3 bezeten Sims. Bij de 3e poging krijg je een melding ‘dat de experimentele vaccinatie de infectie lijkt te isoleren’. 

Ga nu terug naar het geheime lab om de echte vaccinaties te maken op het Chemisch Analyse-apparaat. 

Om de moederplant te vernietigen heb je 3 andere Sims nodig omdat het je in je eentje niet zal lukken.
Je zult dus voor die 3 Sims + voor je eigen Sim een echte vaccinatie moeten maken.
Ook nu heb je per echte vaccinatie 5 sporenclusters en 1 Zonderlingfruit nodig. 

TIP: Als je nog ongebruikte experimentele vaccinaties in de inventaris van je Sim hebt, kun je deze op het Chemisch Analyse-apparaat ‘Converteren’ in een echte vaccinatie.


Sims rekruteren

Je moet nu 3 Sims een echte ‘Vaccinatie toedienen’ waardoor ze tijdelijk beschermd zijn tegen de infectie en ze daarna ‘Rekruteren om tegen de Moederplant te vechten’.
Je hebt een redelijke relatie met alle 3 nodig, dus als je die nog niet met andere Sims hebt opgebouwd is het daar nu tijd voor. 

TIP: Als je Sim een partner heeft kun je die vast de echte ‘vaccinatie toedienen’ en 'rekruteren' (tenzij de relatie natuurlijk heel slecht is!).

Herhaal de stappen ‘Vaccinatie toedienen’ en daarna ‘Rekruteren om tegen de Moederplant te vechten’ met totaal 3 Sims. 

Vergeet niet om je eigen Sim ook te beschermen door in de inventaris te klikken op de echte vaccinatie en de optie ‘Vaccinatie drinken’ te kiezen.


Vernietigen van de Moederplant

Reis alleen met je eigen Sim naar het geheime lab en open alle deuren tot je bij de Moederplant bent.
​De angst slaat toe want de strijd gaat beginnen!

Als je klikt op de Moederplant krijg je de volgende opties:
- Proberen te communiceren
- Proberen te vechten (alleen door jouw Sim)
- Tegen de Moederplant vechten met …
- Uitdagen
 
Kies ‘Tegen de Moederplant vechten met…’ en een pop-up verschijnt. Klik de Sims aan die je team gaan vormen. Al heel snel zullen zij zich bij je voegen om het gevecht aan te gaan.

Zodra je team van bondgenoten arriveert zie je links bovenin je scherm een pop-up verschijnen. Deze geeft het Teaminfectieniveau aan. De bovenste balk geeft de gezondheid van de Moederplant weer en de onderste balk het infectieniveau van je team.

Je Sim heeft tijdens het gevecht een aantal opties:
- Bevelen om vaccinatie te gooien (zeer effectief)
- Megaspray
- Terugtrekken (het gevecht wordt vroegtijdig beëindigd)
- Groepsbevelen: Kijk uit!, Aanvallen!, Adempauze en Oorverdovende Oorlogskreet!
- Bevelen om tegen bezeten zombie te vechten
- Bevelen om bondgenoot tot leven te wekken (als een Sim uit je team is aangevallen door een bezeten Sim)

Als je genoeg schade toebrengt aan de Moederplant wordt ze verslagen en zakt in elkaar! 

Je Sim heeft dan het doel ‘StrangerVille-mysterie’ behaald en ontvangt de beloningseigenschap ‘Held van StrangerVille’.
Met deze beloningseigenschap ontvangt je Sim post van fans en kan hij/zij in geuren en kleuren vertellen hoe de bron van de infectie is verslagen. 

Als extra beloning ontvangt je Sim in de familie inventaris een Moederplantspruit die mooi staat in de tuin, maar houdt er ook een slechte relatie met de Moederplant aan over!


StrangerVille kan opgelucht ademhalen want alles wordt langzaam weer een beetje normaler.

De lucht ziet er weer normaal en zonnig uit, de rare Zonderlingplanten en sporen zijn verdwenen en ook de bezeten Sims zie je nergens meer verschijnen.

StrangerVille is weer een heerlijke plek om te wonen en je kunt gewoon zonder problemen verder spelen met deze save.
 
Dit blijft zo tot … je de Moederplant weer wakker maakt!


Moederplant wakker maken

Als je het verhaal met deze save nogmaals wilt spelen, kun je de Moederplant wakker maken waardoor je de wereld opnieuw kunt instellen. 

Om de Moederplant weer wakker te maken heb je alleen 1 Zonderlingfruit nodig en die kun je gratis ophalen bij het Curiosa winkeltje.
Alles wat het winkeltje verkoopt is nu gratis omdat je de held van StrangerVille bent! 

Reis daarna naar het Geheime Lab, klik op de Moederplant en kies op ‘Moederplant tot leven wekken’. 
Als ze weer tot leven is gewekt heb je de volgende opties:
- Om gekkigheid vragen...
- Om fruit vragen
- Proberen te communiceren
- Proberen te vechten
- Tegen de moederplant vechten met...
- Uitdagen

‘Om gekkigheid vragen’ is om aan te geven in welke fase van het verhaal je StrangerVille weer wilt instellen. 

​Er zijn 3 opties die vergelijkbaar zijn met de 3 fases die al je uitgespeeld hebt:
- Om gekkigheid vragen (fase 1)
- Om gemiddelde gekkigheid vragen (fase 2)
- Om maximale gekkigheid vragen (fase 3)

Hoe hoger de fase, hoe meer geïnfecteerde en bezeten Sims, sporen en Zonderlingplanten in verschillende stadia van bloei er weer in de wereld aanwezig zijn. 

TIP: Als je de moederplant weer tot leven hebt gewekt en toch besluit dat je geen 'gekkigheid meer in je wereld/save wilt, reis dan met je Sim naar het Geheime Lab, klik opnieuw op de Moederplant en kies 'Om normaliteit vragen'. StrangerVille is dan weer gewoon een rustig stadje en je kunt zonder problemen weer verder spelen met deze save.


Dood door de Moederplant

Het is goed mogelijk dat je Sim een gevecht met de Moederplant verliest en door haar opgepeuzeld wordt! 

De Moederplant is extreem sterk en je kunt beter niet in je eentje tegen haar vechten.
Als je Sim dit toch doet wordt hij/zij heen en weer geslingerd en krijgt de gemoedstoestand ‘Overweldigd door de Moederplant’ (beduusd +3) die 2 uur duurt.

Als je Sim daarna, binnen de tijd van deze gemoedstoestand, nog een poging doet om te vechten met de Moederplant en wordt opgepeuzeld, krijgt hij/zij de eigenschap ‘Verorberd door de Moeder’.

 

Als je Sim gedood is door de Moederplant wordt het een geest waar sporen omheen zweven.